Forum » Kärlek och relationer » Kissa på natten?
Skapad 7 Sep 2008 17:56
Antal svar: 12 st
Visats 6543 ggr
Visa inlägg:
borttagen medlem
7 Sep 2008 17:56
Jag valde inte den här rubriken för att locka läsare och få en massa med märkliga svar utan för att det stämmer väl in i ämnet. Jag är tillsammans med min flickvän sedan snart 2,5 år tillbaks och under den här tiden har det, precis som i alla relationer, gått både upp och ner. Eftersom vi både varit inne i relationer tidigare har vi båda olika erfarenheter från dessa och självklart "synpunkter" på vad som är rätt eller fel... Efter att vi varit tillsammans ett halvår berättade hon att hon hade problem med ätstörningar och då av den mer allvarliga graden dvs att de hållt på länge etc. Ärligt talat så blev jag ganska nedslagen av detta och undrade "nu när jag äntligten träffat någon så kommer allt detta". Det kanske kan låta egoistiskt men så gick i alla fall mina tankar. Tanken med min tråd är inte att fastna i en diskussion kring ätstörningar utan belysa något som varit varit riktigt tufft under hela relationen. Min flickvän går upp på nätterna kissar allt mellan 2-20 gånger per natt. Är det runt två gånger per natt kan det väl anses "normalt" men att det ramlar upp mot 20? Jag är medveten om att ätstörning etc kan påverka kroppens kemi men är det verkligen normalt att det ska vara så här mycket? Vi har pratat mycket om det här då jag varit helt slut av allt springande på nätterna. Lösningen har blivit att vi idag sover separat. Min flickvän pratar om oro etc som orsak till att hon inte kan sova. Jag vet inte själv vad jag ska tro men känner att det blir svårt att leva ett helt liv med någon som går upp så många gånger per natt. Snälla, finns det någon som har erfarenhet kring detta och som kan råda?
Anonym
7 Sep 2008 18:16
Såvida din flickvän inte är pensionär så ska hon inte vakna och behöva gå på toaletten. Känns för mig som ett tvångsbeteende eftersom det inte produceras så mycket urin. Speciellt inte på sen kväll och natt. Däremot ökar kroppens urinproduktion med det fyrdubbla på morgonen jämfört med kvällen. Fast då är man ju oftast vaken. Sen finns det ju ett annat problem med att vakna och gå upp så ofta som 20 ggr per natt. Kroppen hinner inte få den nödvändiga djupsömnen och därmed får inte hjärnan den återhämtning som den behöver. Den viktigaste djupsömnen sover man under nattens två först sömncykler. Alltså sömnens först 3-4 timmar. Under den tiden är det normalt att inte vakna alls. I alla fall inte som man kommer ihåg. Jag föreslår att du tar reda på mer om hur man förbättrar sin sömn. Läs bl.a på apoteket.se eller sjukvardsradgivningen.se. Sen är det lätttare för dig att stötta din flickvän med att skaffa sig sundare sovrutiner för att på sikt kunna sova bättre. Ett först steg borde vara att drick mycket sparsamt på kvällen. Lycka till
Anonym
8 Sep 2008 13:35
Jag har själv lidit av att behöva gå upp och kissa på natten. Jag blev s.a.s. "psykologiskt kissnödig", du vet då man blir kissnödig bara för att man tänker på det. Jag kunde vakna till, känna om jag var kissnödig, börja fundera på om jag var så kissnödig så att jag måste gå upp, tänka att nu är jag ändå vaken så då an jag lika gärna gå upp nu så kan jag sova ut sen ... Jag kände själv att min sömn blev störd och förstod ju att jag inte EGENTLIGEN måste gå upp flera gånger per natt. Jag bestämde mig helt enkelt för att sluta gå upp på nätterna. Jag började undvika att dricka stora mängder precis före sänggåendet, däremot gick jag på toa precis innan jag lade mig. Om jag sedan vaknade till tänkte jag "nej, jag har varit på toa, jag behöver inte gå upp igen" och släppte sedan den tanken och försökte somna om. Första nätterna var jag uppe en del ändå, men det gick förvånansvärt snabbt att ställa om. Jag drog förresten ner på toabesöken under dagen också, för att "hjälpa kroppen" så att urinblåsan inte ska signalera kissnödighet för tidigt. Tidigare kunde jag gå "bara för att", jag väntade istället med att gå tills jag faktiskt var kissnödig. Kanske kan motsvarande tänk hjälpa din flickvän? Jag sover numera som en prinsessa :-)
Anonym
8 Sep 2008 14:12
Hörde en docent från KI berätta att sedan trenden med att springa runt med en vattenflaska o dricka vatten i tid o otid började (vilket f ö lär vara en kampanj från bryggerierna), så har mängen fall med inkontinens bland bland yngre kvinnor ökat med unger 30 ggr (3000% alltså). Kanske är din sambo en av dem som fallit för myt att man ebhöver dricka 2-3 liter vatten per dag (när sanningen är att man oftast behöver 2-3 liter vätska per dag totalt - vatten i maten, kaffe, juice, mjölk, the o allt annat man råkar dricka)? Läs t ex här http://www.aftonbladet.se/nyheter/article145541.ab eller på sida 5 här http://www.lio.se/upload/59871/Inkont_kvinnor.pdf Sorry får inte länkningen att funka ... Eller 1000 andra länkar när man googlar på området.
borttagen medlem
8 Sep 2008 14:38
Dricker hon mycket vatten också eller handlar det om att hon går på toalett trots att hon egentligen inte behöver göra det? Att dricka mycket vatten kan vara ytterligare ett sätt att försöka gå ned i vikt. I så fall finns det inget "kemiskt" i det utan hon behöver framför allt vård för sina ätstörningar. Olika slags sömnrubbningar hör också till bilden.
Anonym
8 Sep 2008 16:04
Allmänt om vattendrickande. Att dricka för mycket vatten är farligt, det kan "laka ur" kroppen på salter och mineraler, så det bör undvikas. Törst är en av människokroppens starkaste "drifter" (typ efter att andas) så att springa runt och dricka vatten är helt onödigt, drick när ni är törstiga det räcker gott, kroppen vet själv! Det är bara i extremfall man behöver ta till extra, under extrem träning, sjukdom eller när man åker till varma länder, men här i sverige under normala dagar behövs det definitivt inte! Kanske din flickvän helt enkelt behöver träna sig på att inte gå så ofta? kanske hon bara tror hon är kissnödig fast det egentligen är ganska lite i blåsan? dvs hon behöver träna på hur det känns att vara nödig (ja, det låter fånigt, men kan hända). Liknande problem kan uppstå vid extrema ätstörningar, dvs att kroppen inte vet(glömt) hur det känns att vara mätt/hungrig, då får man träna på att äta i lagom mängd, lagom hastighet och fasta tider. Är det likadant på dagtid med kissandet?
Anonym
9 Sep 2008 13:07
Eftersom du nämner hennes ätstörningar börjar jag undra om det kan vara så att hon kräks på natten?
Anonym
9 Sep 2008 13:14
Jag tror i så fall hon är listigare än så, det är oftas väldigt tyst på natten så det skulle höras om hon kräktes tror jag.
borttagen medlem
9 Sep 2008 14:06
Det är väldigt svårt att säga något endast med de här uppgifterna. Har din flickvän fått vård för sina ätstörningar och hur har det gått? Jag tycker att det låter som att man i så fall inte kommit åt de bakomliggande orsakerna, eftersom hon pratar om oro på nätterna osv. Vi är säkert flera här som har den kunskap och kontakter som behövs för att kunna hjälpa dig. Hennes situation kan vara både värre eller också betydligt bättre än vad du kanske föreställer dig. Du får gärna kontakta mig privat om du vill, men du kan också ringa till: http://www.abkontakt.se/
Anonym
9 Sep 2008 16:40
Att det skulle vara tyst på natten avslöjar inte en rutinerad anorektiker/bulimiker. en av de första färdigheter man lär sig är att kräkas ljudlöst.
Anonym
11 Sep 2008 20:57
Ehh, det finns fler tecken, men oavsett tror jag knappast personen väntar till på natten, det sker oftast direkt efter mat intaget. I vilket fall kom vi från ämnet lite nu... Jag tycker det bästa vore att söka hjälp, gå till en doktor och kolla vad som står på med njurar osv..
Anonym
13 Sep 2008 21:05
NI som inte tål läbbiga detaljer kan sluta här:-) En sak, bland alla olika tankar och idéer som framkommit tidigare, har inte dryftats. Jag har själv haft problemet att jag gick upp 2-4 ggr per natt för att kissa - lite beroende på var i menscykeln jag befann mig. 2 ggr var det oftast, men aldrig mindre. Det var väldigt utmattande, så jag kan inte ens föreställa mig hur det måste vara att gå upp 20 ggr!! Hursom, jag gick till min husläkare, som tog problemet på allvar och skickade en remiss. Men innan han gjorde det fick jag mäta hur mycket jag kissade under en vecka. Jag kissade inga små mängder på natten, men inga stora heller. Jag fick sen komma till en läkare (minns ej specialitet) och han gjorde nån sorts belastningstest och kom fram till att min blåsa var normal. Jag fick då ett läkemedel som jag skulle ta under en tid, som skulle göra blåsan mindre känslig för tryck, dvs jag skulle inte känna av nödigheten lika fort. För han menade att det blir lite av en vanesak och sitter i psyket, men på det här viset kan man lära kroppen och psyket att inte "känna efter" så mycket. Och nu kissar jag en gång per natt, det går inte att komma ifrån. Men det är för mig en avsevärd förbättring, inte minst för sömnen. Så det kan vara värt att fundera på den här lösningen om ni redan uteslutit t ex att hon dricker mycket, att hon dricker urindrivande saker som kaffe, te eller liknande. Sen har jag verkligen ingen aning om hur ätstörningar kan påverka något sådant här. (Men är det möjligt att hon äter urindrivande medicin för att "väga mindre"?) Oro kan jag definitivt förstå att hon vaknar till av, och då kanske känner efter om hon är nödig eller ej... Men då kanske en medicinsk lösning som jag beskrivit ovan i kombination med något enklare ångestdämpande skulle funka under en period för att "lära om" kroppen? Lycka till, jag hoppas ni hittar ett bra sätt att lösa det här problemet som ju är ett problem för båda parter.
Anonym
14 Sep 2008 08:59
Eftersom hon har ätstörningar så är det inte helt omöjligt att hon tar urindrivande... och kanske även laxermedel...

Sök

Sök forum

Framtidens kvinnor

SPONSRAT INNEHÅLL
Företagen för framtidens kvinnor
Är du sugen på att skapa en egen forumtråd?

Senaste foruminläggen

Starta gambling sida
Jag har börjat jobba för ett nytt nätverk som slår upp portarna 1 september.Är du intresserad av ...
Flyttfirma i Stockholm. Vad rekomenderar ni?
# 0 Jag anlitade www.tsoneva-grundstad.se jag är mycket nöjd!  
Tips!
Knyt nya kontakterhttp://capdesign.idg.se/2.990/1.568851/knyt-nya-kontakter
sov gott
jag gör en studie om hur mycket sovrumsmiljö påverkar ens liv. och vill att ni hjälper mig med de...
Värma upp ett hus
ett lösning till problemet kan komma fram ifall ni har lust att svara på denna enkät :)     ht...

Gratis CV-granskning

Ta chansen att få ditt CV granskat i Shortcuts CV-akut!
» Så här gör du

Kontakta oss!

Har du frågor, förslag, synpunkter, tankar eller idéer om Shortcut? Vi blir jätteglada av att höra från dig!
» Maila oss här!