Forum » Lönefrågor » Semesterersättning
Skapad 8 Nov 2012 10:15
Antal svar: 4 st
Visats 3275 ggr
Visa inlägg:
Anonym
8 Nov 2012 10:15

Jag har arbetat ett år 21 nov 2011-21 nov 2012.
Har intjänad bruttolön totalt: 261833:- på ett år
(x12% = 31420:- brutto i semesterersättning.)

Har varit ledig 20 dgr och fått vanlig lön plus semtillägg 162,80/dag under
denna månad.
Det blev: 20350+3256=23606:- brutto som jag fick utbetalt.

Min fråga är: Hur mycket till ska jag få ut på min slutlön den 21
nov?

Är det mellanskillnaden på 31420:- och 23606:- alltså 7814:- brutto till?
Eller är det mera?
Stort tacksam för svar.
Det är krångligt att reda ut.
Anonym
8 Nov 2012 21:25

Intjänade semesterdagar 25 - 20 = 5 sem.dagar kvar.20350 x 5,4% x 5 = 5.494:- i semesterersättning. (om du har rätt till 25 semesterdagar..)

Anonym
9 Nov 2012 09:44

Jag har rätt till 32 dgr, men ska man inte räkna in bruttolönen på hela året ?

Anonym
9 Nov 2012 09:44

Jag har rätt till 32 dgr, men ska man inte räkna in bruttolönen på hela året ?

Anonym
16 Nov 2012 18:58

Det är krångligt att reda ut eftersom det inte finns ett definitivt svar som stämmer in på alla. Det är en rad faktorer som spelar in; finns kollektivavtal, är semesteråret april-mars, har du fått förskottssemester, är intjänandeåret föregående semesterår eller sammanfallande, betalas semestertillägget vid semestertillfället eller som en klumpsumma en gång om året, har du enbart fast månadslön eller även rörliga lönedelar?

Enligt semesterlagen finns det två sätt att beräkna semesterlön/-tillägg/-ersättning; sammalöneregeln och procentregeln. Sammalöneregeln används oftast om kollektivavtal finns, men ev. procentregeln på rörliga lönedelar. Med tanke på att du skriver att du fick ordinarie månadslön plus semestertillägg när du hade semester låter det som sammalöneregeln används och då räknar man inte alls med 12%. Är semesteråret april-mars kan du inte heller klumpa ihop all din inkomst från nov-nov. Utan man får räkna ut semester för ett semesterår i taget, alltså först nov-mars och sen april-nov. Jag räknade ut att du tjänade in 12 sem.dagar nov-mars grundat på att du har rätt till 32 sem.dagar. Vad beror det då på att du fick 20 betalda semesterdagar i år? Förskott?

Kanske detta kan hjälpa dig lite. Skriv gärna igen, och ge lite mer info, om du behöver hjälp fortfarande. Är du medlem i ett fackförbund så kontakta dem så får du hjälp att räkna ut vad du kan förvänta dig att få i sem.ersättn.

Sök

Sök forum

Framtidens kvinnor

SPONSRAT INNEHÅLL
Företagen för framtidens kvinnor
Är du sugen på att skapa en egen forumtråd?

Senaste foruminläggen

Flyttfirma i Stockholm. Vad rekomenderar ni?
# 0 Jag anlitade www.tsoneva-grundstad.se jag är mycket nöjd!  
Tips!
Knyt nya kontakterhttp://capdesign.idg.se/2.990/1.568851/knyt-nya-kontakter
sov gott
jag gör en studie om hur mycket sovrumsmiljö påverkar ens liv. och vill att ni hjälper mig med de...
Värma upp ett hus
ett lösning till problemet kan komma fram ifall ni har lust att svara på denna enkät :)     ht...
Era erfarenheter av antidepressiva?
Jag har provat de flesta anti-depressiva och har nu i flera år ätit en medicin som jag tycker fun...

Gratis CV-granskning

Ta chansen att få ditt CV granskat i Shortcuts CV-akut!
» Så här gör du

Kontakta oss!

Har du frågor, förslag, synpunkter, tankar eller idéer om Shortcut? Vi blir jätteglada av att höra från dig!
» Maila oss här!