Forum » Karriär öppna » "halv dag"?
Skapad 30 Apr 2003 11:49
Antal svar: 40 st
Visats 6459 ggr
Visa inlägg:
första |
föregående |
1 2 |
nästa |
Anonym
30 Apr 2003 11:49
Har ni "halv dag" på era arbetsplatser dag före röd dag och i såna fall, när slutar ni då? Vad jag känner till är Sverige det enda land i världen med förkortad arbetsdag dag före helgdag men det verkar försvinna mer och mer. På min arbetsplats innebär det att vi slutar klockan 15 idag men jag har tidigare arbetat på ställen där halv dag innebär att man går vid lunch.
Anonym
30 Apr 2003 11:50
Vi har alltid halvdag före "röd" dag.
Anonym
30 Apr 2003 11:52
Vilket (om du tyckte svaret var otydligt) innebär att vi jobbar en halv vanlig arbetsdag, det vill säga fyra timmar vilket innebär att vi går hem efter lunch.
Anonym
30 Apr 2003 11:56
Själv är man alltid helt ledig dag före röd dag. ;-D Då slipper man fundera över när man ska gå hem.
Anonym
30 Apr 2003 12:00
Vi har alltid halvdag före "röd dag", som idag, vilket är ett ganska missvisande namn eftersom vi slutar klockan 15 och inte till lunch. Men bra hursom =)
borttagen medlem
30 Apr 2003 12:04
Vi arbetar halvdag som här innebär fyra timmar. Eftersom vi har flextid så varierar det alltså vilken tid vi får sluta, jag kom 8.15 och får alltså gå om sju minuter :-D
Anonym
30 Apr 2003 12:15
näheda, sverige är inte det enda landet; här i österrike tar folk varje chans att ga tidigare. eftersom vi (enligt kollektivavtal) har 38,5-timmars-vecka sa har vi dessutom om inte halvdag sa iaf trekvartsdag varje fredag...
Anonym
30 Apr 2003 12:24
Vi jobbar inte halv dag... Jag jobbar på ett engelskt företag och de har svårt att förstå konceptet "holiday before the holiday"... :) Men jag ska nog gå lite tidigare idag iallafall...
Anonym
30 Apr 2003 12:34
vi jobbar "halvdag" (skall väl vara fyra timmar) dag innan röd dag vilket innebär att vi får gå efter smörgåstårtan (och vinet) som serveras vid halv tolv, så nu skall jag försöka slita mig. inte såå svårt :) /L
Anonym
30 Apr 2003 12:36
Hos oss är ordinarie arbetstid på helgdagsaftnar 4,95 timmar (dvs 4 timmmar och 57 minuter) och gäller för såväl hel- som deltidsanställda. Dock är blocktiden (obligatorisk närvaro) mellan 9.30 och 13.30. Jag som kravlade in strax efter tio efter hockeyafton igår borde alltså sitta av tiden till klockan 14.57, men eftersom man bara kan flexa till 9.30 borde jag kunna gå 14.27, inte sant!?
Anonym
30 Apr 2003 12:40
Vi har halvdag och slutar kl. 13.00 (alltså jobbar in lunchen) och jag ser det som att vi jobbar 5 tim. /Thomas
Anonym
30 Apr 2003 13:18
Det vanligaste är 5 timmars arbetsdag vid halvdag, men det beror på vad som står i kollektivavtalet. Vi har bytt bort årets 5 halvdagar mot helledigt på skärtorsdagen. En riktig loserdeal!
Anonym
30 Apr 2003 13:19
Vet inte hur det är ute i Europa och övriga världen, men här i Sverige är det väldigt varierande tror jag. Banker och revisionsbyråer kör nog generellt med "halvdag" (på den revisionsbyrå jag jobbade innebar det 8-13, dvs drygt halv dag), medan många av oss "vanliga" kontorsnissar nog får plocka av vårt komp om vi vill rymma tidigare. Trevlig Valborg!
borttagen medlem
30 Apr 2003 14:25
Vi hade en diskussion om detta i ledningsgruppen för någon vecka sedan. Vi har nämligen kontor på olika orter coh det finns inget uttalat om vad som gäller. Vi har låtit folk göra som dom vill. Vilket nu börjar bli ett problem då vissa tycker att andra alltid får gå halvdag medans andra pga arbetets art kanske inte kan gå tidigare... Detta gör att vi nu ska ta fram riktlinjer, vilket betyder att om vi låter management gå halvdag så ska övriga ha OB för den tid som överstiger halvdag... Inte helt lätt. Men för mig har det återigen bevisat hur viktigt det är med klara regler, tyvärr... Just nu sitter jag och två till kvar medan resten gått hem..
Anonym
30 Apr 2003 14:45
Kommunalt har vi *aldrig* halvdagar.... Fast det finns en hel del annat som vi inte heller har... Men jobb har vi.
borttagen medlem
30 Apr 2003 14:45
Inte nu längre. Vi hade halvdag dag före röd dag, men det är nu avtalat bort mot att vi får fyra hela dagar ledigt per år. I tid räknat blir det lite mer ledighet. Å andra sidan måste chefen godkänna när man tar ut de fyra extradagarna; dvs. arbetsgivaren får mer kontroll över arbetstiden.
Anonym
30 Apr 2003 14:56
Farligt att säga att man går vid lunch. Det kan betyda arbetsdag med mycket varierade tider. Vissa kommer till jobbet kl 7 andra kl 10. När är lunch? 11? 12?
Anonym
30 Apr 2003 15:00
Halv dag innebär arbetstid mellan 08.00 – 12.00 utan lunch. På min arbetsplats i alla fall. Vi har personalpärmen på vårt intranät så alla kan se vad som gäller i såna här frågor.
borttagen medlem
30 Apr 2003 15:15
Konceptet är egentligen den att en helgdag är att betrakta som en söndag, och vad kommer före en söndag ? Lördag ! Som en kompromiss har då det för längesen beslutats att dag före helgdag som betraktas som lördag skall arbetsplikten bara vara 50 % Tänk även på att det är siffrorna inom paranteserna på P-skyltarna som gäller. Och i morgon är det oftast gratis att parkera. Så ställ bilen ivägen för första majtågen. Trevlig Valborg på er !!
borttagen medlem
30 Apr 2003 15:16
Ni har säkerligen en ledig dag efter Kristi himmelfärdsdag oxå !! //fredrik
Anonym
30 Apr 2003 15:38
"Lunch" måste väl ändå vara när skalman-klockan ringer? Jobbigt att äta när man inte är hungrig.. Allvarligt talat så borde väl bästa sättet vara att anpassa sig efter sina kunders (såväl internt som externt) eventuella behov och sedan ställa detta mot sin egna personliga integritet. Får jag ingen uppskattning för min dyrbara tid väljer jag att investera den annorlunda. best/ --Fredrik sitter fortfarande och snurrar på sin kontorsstol..
Anonym
30 Apr 2003 15:58
Vi slutar kl. 12.00 när det är halv dag - alltså före röd dag
Anonym
30 Apr 2003 17:57
tänk vad kul om alla tänkte så..
Anonym
30 Apr 2003 18:04
Hej! Eftersom den här typen av frågor brukar regleras i kollektivavtal, alt. tidavtal, på arbetsplatsen lär det varierar en hel del i hur det fungerar med ev. halvdag före röd dag och ledighet på klämdagar. Hur det ser ut på arbetsplatsen beror alltså dels på vilken verksamhet man har på arbetsplatsen, dvs är det möjligt, och hur arbetsgivaren ser på dessa dagar. Och dels på hur bra den lokala fackklubben lyckats i förhandlingar med arbetsgivaren... På min arbetsplats har klubben lyckats väldigt bra eftersom vi bara har två arbetsdagar denna veckan. Det är nästan så man får lite dåligt samvete för hur bra vi har det i förhållande till många andra.
Anonym
30 Apr 2003 18:58
Vi har aldrig några halvdagar. Vi har något ännu bättre - dag före tidningsfri dag. Dagstidningsjournalister jobbar inte, av naturliga skäl, om ingen tidning kommer ut dagen efter. Finns elva sådana dagar om året och dagen före dessa är vi alltså helt lediga. En av dem är idag, Valborgsmässoafton. Kalas! Å andra sidan kan vi bli schemalagda att jobba under högtider som påsk, första maj, midsommar (ska själv jobba natt denna midsommar...) jul, nyår osv. Så det är inget glidarschema men de elva dagarna är sköna.
första |
föregående |
1 2 |
nästa |

Sök

Sök forum

Framtidens kvinnor

SPONSRAT INNEHÅLL
Företagen för framtidens kvinnor
Är du sugen på att skapa en egen forumtråd?

Senaste foruminläggen

Starta gambling sida
Jag har börjat jobba för ett nytt nätverk som slår upp portarna 1 september.Är du intresserad av ...
Flyttfirma i Stockholm. Vad rekomenderar ni?
# 0 Jag anlitade www.tsoneva-grundstad.se jag är mycket nöjd!  
Tips!
Knyt nya kontakterhttp://capdesign.idg.se/2.990/1.568851/knyt-nya-kontakter
sov gott
jag gör en studie om hur mycket sovrumsmiljö påverkar ens liv. och vill att ni hjälper mig med de...
Värma upp ett hus
ett lösning till problemet kan komma fram ifall ni har lust att svara på denna enkät :)     ht...

Gratis CV-granskning

Ta chansen att få ditt CV granskat i Shortcuts CV-akut!
» Så här gör du

Kontakta oss!

Har du frågor, förslag, synpunkter, tankar eller idéer om Shortcut? Vi blir jätteglada av att höra från dig!
» Maila oss här!