Forum » Balans i livet » Sjukskrivning och utlandsvistelse
Skapad 29 Jun 2006 07:30
Antal svar: 16 st
Visats 5712 ggr
Visa inlägg:
Anonym
29 Jun 2006 07:30
Hej, Jag är sjukskriven för depression och skulle vilja åka utomlands för att bryta dåliga mönster och andas ny, frisk luft. Eftersom det rör sig om ett land som inte är med i EU kan jag inte ta med min sjukpenning så jag får därför leva utan någon som helst inkomst när jag är borta och det har jag egentligen absolut inte råd med (jag lever redan under normen för existensminimum) men det viktigaste är att bli frisk och jag mår så fruktansvärt dåligt av miljön här hemma just nu. Jag undrar dock vad som händer med min sjukpenning när jag kommer tillbaka: ligger den vilande eller blir jag "nollad"? Jag har en ganska bra SGI just nu och vill inte riskera att trilla ur systemet så att jag hamnar på garantinivå. Försäkringskassan förstår inte hur jag ska orka åka utomlands överhuvudtaget och säger sig därför inte kunna ge något svar på frågan. Det handlar om en ganska kort vistelse (2 månader). Om det hade handlat om a-kassa så hade den varit vilande under tiden - men hur blir det med sjukpenning? Syftet är att rehabilitera mig själv - för EGNA PENGAR, så jag är inte ute efter att få FK att finansiera något, jag vill bara vara säker på att jag fortfarande har rätt till sjukpenning när jag återvänder. (Det bästa vore såklart om jag mår så bra att jag kan återgå till att jobba igen när jag kommer tillbaka men jag vågar inte hoppas helt fullt på det ännu.) Har vi något FK-proffs bland oss?
Anonym
29 Jun 2006 09:02
Jag har varit utomlands (USA) under tiden jag "gått in i väggen" och fått intyg av min läkare att han bedömmer det som OK att vara där. Intyget har F-kassan fått som godkänt resan, dvs jag har fått sjukpenning under tiden. NU har inte jag varit borta längre än 2 veckor men det har, som sagt, gått bra. Kanske har reglerna ändrats sen jag var över, dvs febr -05. Men jag tycker det låter konstigt att du inte skulle få OK o därmed rätt till s-pennning under tiden. JAg undrar därför: - Har du fått avslag av din läkare att åka? - Har F-kassan gett avslag trots att din läkare sagt ok? - Har du trott på förhand att det är kört att få s-peninng o därför inte ens kollat med din läkare? Jag håller tummarna för dig....
Anonym
29 Jun 2006 11:31
Förutsättningarna för beviljande av sjukpenning under utlandsvistelse är att du har begärt **och erhållit** ett medgivande från Försäkringskassan **innan avresan** om att resa utomlands med bibehållen sjukpenning under pågående sjukskrivning. Beviljande eller ej avgörs bl.a. av huruvida Försäkringskassan bedömer att utlandsvistelsen skulle försvåra rehabiliteringsmöjligheterna för dig, om några rehabiliteringsinsastes är planerade under perioden exempelvis. Att din behandlande läkare "tillåtit" eller eventuellt "godkänt" utlandsvistelsen har ingen betydelse. Du ska alltså ansöka om medgivande på någon typ av blankett som heter "Framställan om sjukpenning under utlandsvistelse". Viktigast är att du erhåller medgivandet innan avresan. Möjligheterna till retroaktivt medgivande och beviljande av sjukpennig under utlandsvistelse är begränsade. Lycka till!
Anonym
29 Jun 2006 12:54
Hej! Arbetar som inlägg två också på Fk. Mig vetligen finns det ingenting som säger att vi inte kan bevilja sjukpenning för utlandsvistelse för resa till icke-Eu land, i det här fallet Thailand. Jag har till och med beviljat detta själv. Tror att du blandar ihop detta med vård utomlands, för vilket det är helt andra regler. Som inlägg också nr två poängterar är det viktigt att du fått ok från Fk innan du åker. Jag rekomenderar dig att ta kontakt med din handläggare och diskutera saken då det rör sig om en lång tidsperiod. Som också sagt vi godkänner inte utlandsvistlse retroaktivit, åker du utan att få ok från Fk riskerar du att inte få sjukpenning under denna tid.
Anonym
29 Jun 2006 12:58
...fast trådskaparen undrar ju vad som händer när h*n är **tillbaka** och inte haft sjukpenning under tiden..? (jag är också nyfiken.. hur funkar systemet för de sjuka egentligen? )
Anonym
29 Jun 2006 13:37
#4 Exakt - jag är rädd för att bli nollad... Jag ringde till FK idag och frågade mer och de hävdade att risken är stor att jag halkar ur systemet, även om jag blir beviljad utlandsvistelse. Det låter underligt?!
Anonym
29 Jun 2006 14:04
* har man efter en sjukskrivning inte anmält sig till arbetsförmedlingen första helgfria vardagen alt börjat jobba så får man karens 14 dagar. I förutsättningen att man inte var arbetslös innan sjukskrivningen för då blir man nollad. * Har man innan sjukskrivningen haft tillfälliga jobb, dvs inte stadigvarande så gäller samma sak som vid arbetslöshet. Det är alltså viktigt att man kan redovisa vad man gjort mellan tiden av sjukskrivning och inte sjukskrivning. Visktigt är också att om man går till arbetslöshet efter sjukskrivning att man anmäler sig till arbetsförmedlingen första helgfria vardag... byråkrati..
Anonym
29 Jun 2006 14:05
blir du däremot beviljad sjukpenning för tid under utland och har sjuintyg för hela tiden även när du kommer hem ska det inte vara någon större risk att du blir nollad. (även jag tidigare fk anställd)
Anonym
29 Jun 2006 14:13
Ni som jobbar på FK hävdar alltså att behandlande läkares utlåtande är ointressant i sammanhaget?? Förklara, tack.
Anonym
29 Jun 2006 14:48
man går på det som står och ibland har inte läkarna förklarat tillräckligt väl. Är man osäker eller att en person är sjukskriven under lång tid drar man detta för försäkringsläkaren. Man går på dennes rekomendationer 9 av 10 fall.
Anonym
29 Jun 2006 20:53
Tack för alla goda råd! Jag har ändå inte lyckats få rätsida på allt: #6 * * har man efter en sjukskrivning inte anmält sig till arbetsförmedlingen första helgfria vardagen alt börjat jobba så får man karens 14 dagar. I förutsättningen att man inte var arbetslös innan sjukskrivningen för då blir man nollad.* Jag gick från arbetslöshet till sjukskrivning. Blir jag då automatiskt nollad när min sjukskrivning är över, oavsett om jag anmäler mig till AF eller ej? Eller har jag 14 dagar på mig att anmäla mig till AF för att undvika att bli nollad? Detta innebär att en utlandsvistelse (utan sjukpenning) gör att jag automatiskt blir nollad, eftersom jag då inte hinner anmäla mig till AF inom 14 dagar. (?) Jag kan inte ta med mig sjukpenningen eftersom det rör sig om ett land utanför EU/EES. Borde jag, när sjukskrivningen är slut, försöka att se till så att den inte blir förnyad så att jag istället blir arbetslös igen, och sedan meddela AF att jag ej står till arbetsmarknadens förfogande i två månader - sedan åka utomlands - och när jag kommer hem igen registrera mig på AF igen första vardagen och därefter prata med min läkare om sjukskrivning är aktuellt igen eller ej? Behåller jag då min SGI? Syftet med utlandsvistelsen är att rehabilitera mig själv - för mina egna pengar - så att jag kan komma igång och jobba igen så småningom. Jag vill inte vara beroende av hjälp av något slag men just nu är sjukskrivning oundviklig och tanken på att vara sjukskriven med enbart garantinivån i SGI gör mig livrädd eftersom jag redan nu har stora ekonomiska bekymmer.
Anonym
29 Jun 2006 21:02
#3 Det där lät fantastiskt hoppfullt! Jag har sökt på FK:s sidor och även pratat med en handläggare och jag har enbart hört att det är totalt omöjligt. Jag kanske var otydlig i mina frågor till dem? Jag har tex läst: "Om du flyttar eller bor utanför EU har du ej rätt till sjukpenning." (Jag ska bara vistas utomlands under en period, jag ska inte flytta!) Berätta gärna mer! Har du tex en länk till aktuellt regelverk så vore det super!
Anonym
30 Jun 2006 11:47
Ok nu ska vi reda ut detta. - är man arbetslös och sjukskriven så ska man anmäla sig första friska dagen till Af för att kunna stå kvar i sin SGI dvs dagen efter att läkarintyg gått ut. - Fk godkänner sjukpenning vid utlandsvistelse så länge det inte krockar med medicinsk behandling. Det är därför bra att behandlande läkare vet om om utlandsvistelse planeras. Fk fattar sedan beslut. - Önskar man ta semester under sjukskrivning kan man ta uppehåll under sjukskrivningen, utan att det blir en ny sjukperiod efteråt. Vill poängtera att detta bör göras i samråd med handläggare!!! - Igen, det finns inga regler som säger att man inte kan ta med sig sjukpenningen till ett icke EU/ESS land! Det finns dock avtal som reglerar vård utomlands som berör EU/ESS länder. - På FK:s hemsida kan man klicka sig fram till våra vägledningar som vi handläggare använder som berör alla områden som denna tråd tagit upp, SGI, sjukpenningutomlands, semestrar. Finns även pedagogiska exempel där Fk "tänk" lätt kan förstås...
Anonym
30 Jun 2006 12:08
Tack Louise! Strålande! En tilläggsfråga: Om jag tar semester under sjukskrivningen (och då inte får sjukpenning): Vad händer när jag är tillbaka från semestern? (Vad menar du med "...utan att det blir en ny sjukperiod efteråt"?) Behåller jag min SGI?
Anonym
30 Jun 2006 14:38
Hej! Följande text kommer från vägledning "Om en försäkrad som lider av sjukdom avbryter sjukskrivningsperioden med semester och därefter åter gör anspråk på sjukpenning så anses samma sjukperiod fortfarande löpa. Det gäller naturligtvis bara under förutsättnin att hon eller han varit arbetsoförmögen til minst en fjärdedel på grund av sjukdom under hela semesterperiode. Någon ny karensdag är inte aktuellt". För att svara på din fråga: Ja, du kvarstår i din SGI efter ett avbrott. Försäkringskassan önskar få in läkarintyg innan uppehållet görs, och som sagt det är bra att du informerar din handläggare om detta innan. Ok?
Anonym
30 Jun 2006 15:54
Louise: TACK!!! Som jag ser det har jag två alternativ: 1. Ansöka om att få ta med dig sjukpenningen vid utlandsvistelsen. Om detta ej blir beviljat så kan jag istället: 2. Ansöka om semester. (Då får jag leva på sparade pengar istället och det har jag inte men det är ett annat problem!) I båda fall borde jag inte riskera att tappa min SGI om jag innan avresan har fått godkänt av FK samt har läkarintyg. Har jag förstått allting rätt?
Anonym
5 Sep 2006 20:45
Tror ni att FK godkänner fem veckors utlandsvistelse eller är det för långt? Jag har hittat ett riktigt billigt retreat och vill verkligen komma iväg.

Sök

Sök forum

Framtidens kvinnor

SPONSRAT INNEHÅLL
Företagen för framtidens kvinnor
Är du sugen på att skapa en egen forumtråd?

Senaste foruminläggen

Starta gambling sida
Jag har börjat jobba för ett nytt nätverk som slår upp portarna 1 september.Är du intresserad av ...
Flyttfirma i Stockholm. Vad rekomenderar ni?
# 0 Jag anlitade www.tsoneva-grundstad.se jag är mycket nöjd!  
Tips!
Knyt nya kontakterhttp://capdesign.idg.se/2.990/1.568851/knyt-nya-kontakter
sov gott
jag gör en studie om hur mycket sovrumsmiljö påverkar ens liv. och vill att ni hjälper mig med de...
Värma upp ett hus
ett lösning till problemet kan komma fram ifall ni har lust att svara på denna enkät :)     ht...

Gratis CV-granskning

Ta chansen att få ditt CV granskat i Shortcuts CV-akut!
» Så här gör du

Kontakta oss!

Har du frågor, förslag, synpunkter, tankar eller idéer om Shortcut? Vi blir jätteglada av att höra från dig!
» Maila oss här!