Forum » Lönefrågor » A-kassa som timanställd?
Skapad 25 Apr 2004 16:11
Antal svar: 11 st
Visats 4115 ggr
Visa inlägg:
borttagen medlem
25 Apr 2004 16:11
Hej! Jag har en bekant som har retat upp mig ganska så ordentligt angående a-kassa och timlön. :( Han jobbar som timanställd på ett företag, men det uppger han inte för facket (a-kassan), utan får full ersättning därifrån. Nu vet jag att OM han blir påkommen så blir konsekvenserna inte roliga för honom. Men min fråga är.. Hur sjutton kollar facket (a-kassan) upp sådant? Hur stor är sannolikheten att han blir avslöjad? Han tillhör inte arbetsplatsens facklig organisation. /Å
borttagen medlem
25 Apr 2004 16:19
Jag vet inte om akassorna och RSV samkör sina uppgifter men om han jobbar vitt får han en kontrolluppgift och då borde det i deklarationen sedan framgå att han haft andra inkomster än akassan för det året. /Ingrid M
Anonym
25 Apr 2004 17:50
Det kommer ju snart att bli mer samkörning, hörde jag. Å andra sidan, det finns också möjlighet att båda stämpla och jobba vissa dagar; om man deklarerar jobbtimmarna. Vem vet hur olika enskilda deklarerar? I deklarationen framgår ju inte vilka perioder som gäller för jobb under året. Så det finns möjligen utrymme för fusk. Man får hoppas att det inte är utbrett i så fall.
Anonym
25 Apr 2004 21:15
Saken är ju att han förstör för sig själv, han slösar bort sina A-kassedagar, han har bara ett visst antal och sen får han inget mer. Hur går det då om han inte kan timjobba lägre? jo, då sitter han där med skägget i brevlådan och får inga pengar alls från någon. Han kanske borde tänka över att spara sina dagar(pengar) lite om han inte är bergsäker på att få ett jobb snart (men vem kan vara det i dagens läge?). Timanställningar varar ju inte för evigt, vilket ju framgår av anställningsformen. /H
Anonym
26 Apr 2004 12:41
Så han jobbar svart för företaget? Annars kräver a-kassan in arbetsgivarintyg var 3:e månad. Instämmer helt med föregående inlägg, det är ett slöseri med dagar!!! Jag hade timjobb och a-kassa och på 2 år lyckades jag inte använda alla dagar jag fick. // Jenny
Anonym
26 Apr 2004 13:44
Förstår inte. Om han låt oss säga jobbar vitt men inte tar upp det på kortet till A-kassan. Då lär han ju inte heller fylla i/lämna in att han har jobbat.....?
Anonym
26 Apr 2004 14:57
Att jobba och samtidigt uppbära a-kassa är ohederligt, osolidariskt och ett slöseri med skattepengar. Det är bedrägeri! Fy för sådana som lurar till sig ersättning från socialförsäkringarna!
borttagen medlem
26 Apr 2004 15:23
Det har du helt rätt i Lotta! Gissa varför jag är skitsur! ;) Tycker inte att jag fått svar på min fråga. Tyvärr! Är det ingen som _VET_ om facket, RSV, försäkringskassan osv. samkör sina register? Han jobbar vitt på företaget. Lär inte lämna in något arbetsgivarintyg till facket, utan kommer ta emot alla pengar han kan få och lite till. Vad som händer när ersättningsdagarna är slut? Tja, den dagen den sorgen är hans svar... /Å
Anonym
26 Apr 2004 16:21
När någon söker a-kassa och lämnar in kassakort gör denne en försäkran om att han/hon inte arbetar de dagar som man söker ersättning för. Så i det här fallet handlar det om klockrent bedrägeri, som kan komma att polisanmälas av a-kassan.
Anonym
26 Apr 2004 16:36
Så vitt jag förstår så har a-kassorna rätt att göra samkörning mot andra register. A-kassorna, CSN och Försäkringskassan har ett avtal om informationsutbyte och samkörning görs regelbundet.
Anonym
26 Apr 2004 16:58
Som tidigare skrivits, det ÄR bedrägeri. och som också skrivits han skriver under på att uppgifterna är riktiga. Om han är arbetslös hela kalenderåret 2004 så lär han definitivt få problem eftersom han kommer deklarera inkomsten från timanställningen. Det är ju enklare vid kalenderår att se att det inte är inkomst från del av året när han inte uppburit A-kassa. 1. Svaret på samkörning borde väl A-kassan upplysa om, om du ringer en sådan. 2. Jag antar att du (helt rätt) inte tycker man ska kunna fuska (bedrägeri)! Inte bara att det är ohederligt utan att det inte ska gå så här lätt. För nästa steg är ju att överväga att tipsa A-kassan anonymt. Jag antar att du inte tycker att du ska behöva göra det. Det är ju inte speciellt vanligt förekommande i sverige. Han är ju ändå din vän. Och ja med hans inställning så förstår jag att han inte bryr sig vad som händer när A-kassedagarna är slut. Det finns ju socialbidrag då (såvida han inte har några tillgångar)
Anonym
26 Apr 2004 17:00
Tyvärr samkör de normalt inte sina register, vilket jag tycker att de borde. Säkraste sättet att se till att a-kassan får reda på vad han sysslar med är att kontakta dem och tala om det. Du få vara anonym, så han kommer inte att få reda på att det är du som sagt något. Folk kanske har delade åsikter i den här frågan, men jag tycker att det är solklart: han begår bedrägeri, han fifflar till sig av våra skattepengar och jag är evigt tacksam om du har kurage nog att stoppa det! Lycka till:-)

Sök

Sök forum

Framtidens kvinnor

SPONSRAT INNEHÅLL
Företagen för framtidens kvinnor
Är du sugen på att skapa en egen forumtråd?

Senaste foruminläggen

Starta gambling sida
Jag har börjat jobba för ett nytt nätverk som slår upp portarna 1 september.Är du intresserad av ...
Flyttfirma i Stockholm. Vad rekomenderar ni?
# 0 Jag anlitade www.tsoneva-grundstad.se jag är mycket nöjd!  
Tips!
Knyt nya kontakterhttp://capdesign.idg.se/2.990/1.568851/knyt-nya-kontakter
sov gott
jag gör en studie om hur mycket sovrumsmiljö påverkar ens liv. och vill att ni hjälper mig med de...
Värma upp ett hus
ett lösning till problemet kan komma fram ifall ni har lust att svara på denna enkät :)     ht...

Gratis CV-granskning

Ta chansen att få ditt CV granskat i Shortcuts CV-akut!
» Så här gör du

Kontakta oss!

Har du frågor, förslag, synpunkter, tankar eller idéer om Shortcut? Vi blir jätteglada av att höra från dig!
» Maila oss här!