Forum » Lönefrågor » A-kassa som timanställd?
Skapad 25 Apr 2004 16:11
Antal svar: 11 st
Visats 4115 ggr
Visa inlägg:
borttagen medlem
25 Apr 2004 16:11
Hej! Jag har en bekant som har retat upp mig ganska så ordentligt angående a-kassa och timlön. :( Han jobbar som timanställd på ett företag, men det uppger han inte för facket (a-kassan), utan får full ersättning därifrån. Nu vet jag att OM han blir påkommen så blir konsekvenserna inte roliga för honom. Men min fråga är.. Hur sjutton kollar facket (a-kassan) upp sådant? Hur stor är sannolikheten att han blir avslöjad? Han tillhör inte arbetsplatsens facklig organisation. /Å
borttagen medlem
25 Apr 2004 16:19
Jag vet inte om akassorna och RSV samkör sina uppgifter men om han jobbar vitt får han en kontrolluppgift och då borde det i deklarationen sedan framgå att han haft andra inkomster än akassan för det året. /Ingrid M
Anonym
25 Apr 2004 17:50
Det kommer ju snart att bli mer samkörning, hörde jag. Å andra sidan, det finns också möjlighet att båda stämpla och jobba vissa dagar; om man deklarerar jobbtimmarna. Vem vet hur olika enskilda deklarerar? I deklarationen framgår ju inte vilka perioder som gäller för jobb under året. Så det finns möjligen utrymme för fusk. Man får hoppas att det inte är utbrett i så fall.
Anonym
25 Apr 2004 21:15
Saken är ju att han förstör för sig själv, han slösar bort sina A-kassedagar, han har bara ett visst antal och sen får han inget mer. Hur går det då om han inte kan timjobba lägre? jo, då sitter han där med skägget i brevlådan och får inga pengar alls från någon. Han kanske borde tänka över att spara sina dagar(pengar) lite om han inte är bergsäker på att få ett jobb snart (men vem kan vara det i dagens läge?). Timanställningar varar ju inte för evigt, vilket ju framgår av anställningsformen. /H
Anonym
26 Apr 2004 12:41